Asa cum am promis iata primele 4 intrebari si raspunsuri traduse in romaneste plus comentarii.
1.
Discipolul: Maestre care este metoda de a obtine extazul etern dincolo de orice suferinta?
Maestrul: Pe lîngã afirmatia din Veda ca oriunde e corp e si suferinta, mai avem si experienta directa a tuturor oamenilor; de aceea trebuie sa iti cercetezi propria natura care este fara trup in vesnicie, si trebuie sa ramîi in ea. Asta e metoda pentru a atinge starea respectiva.
2
D: Ce trebuie inteles din afirmatia ca trebuie sa cercetam natura noastra auentica si sa o intelegem?
M: Experiente ca “Am fost”, “Am venit”, “Am facut”, “Am dres” ni se intimpla tuturor in mod natural. Oare din aceste experiente nu reiese ca eul [n.n. “AM”] constient este subiectul acestor fapte? Cercetarea adevaratei naturi a acestei constiente si persistenta in ea ca atare este metoda intelegerii prin cercetare a naturii noastre autentice.
Comentariu
Metoda nu e deloc complicata ba chiar teribil de simpla si la indemina oricui. Tot ce trebuie facut este sa luam cunostinta de natura eului - de cel care face cutare sau cutare lucru - si sa raminem in aceasta.
3.
D: Cum se na intrebam “Cine sînt eu?”
M: Actiuni ca te duci, te intorci, apartin corpului. Asa încît atunci cînd spunem: “Eu ma duc, eu vin”, e ca si cum ai spune ca corpul este “Eu”. Dar oare se poate spune ca corpul este Eul constient cita vreme corpul nu a existat inainte de a se naste, este alcatuit din cele 5 elemente, nu exista in starea de somn profund si devine cadavru cînd moare? Se poate spune despre acest corp, care este inert ca un butuc, ca straluceste ca un Eu? De aceea Eul-constiinta care apare inaintea corpului este desemnat ca vanitate (tarbodham), egoism (ahankara), nestiinta (avidya), maya, impuritate (mala), suflet individual (jiva). Oare nu trebuie sa ne intrebam ce se intimpla? Oare nu pentru salvarea noastra prin intrebare scripturile declara in cor ca distrugerea vanitatii este eliberarea (mukti)? De aceea, reducînd corpul-cadavru la corp si nici macar pomenind cuvîntul “Eu” trebuie sa te intrebi cu ardoare astfel: “Ce este asta care apare ca Eu?” Curind va straluci in inima un soi de iluminare fara cuvinte de forma “Eu”. Altfel spus, va straluci de la sine constiinta pura care este nelimitata si una, pentru ca limitarea si cuvintele multe au disparut. Daca rãmîi linistit, fara sa abandonezi aceasta experienta, egoismul, simtul individualitatii la modul “Eu sint corpul”, vor fi distruse complet si in final ultimul gînd vizindu-l pe Eul-forma se va destrama ca si focul care arde camfor. Marii intelepti si scripturile afirma ca numai asta este eliberare.
Comentariu
Constiinta pura este realizata dupa ce inceteaza gindurile associate formei “Eu” si “Eu sînt corpul”. Forma “Eu sînt corpul” nu este adevarata noastra natura pentru ca se refera la ceva pieriutor, la constiina eului istoric, cum am spune noi.
4.
D: Cind ne intrebam despre radacinile vanitatii care se prezinta sub forma Eului ne vin tot felul de gînduri diferite, la infinit; si niciun gînd “Eu” separat.
M: Fie ca apare sau nu cazul nominativ, care este primul, propozitia in care apar celelalte cazuri are ca baza cazul nominativ; la fel, toate gîndurile care apar in inima au ca baza egocentrismul care este primul mod mental al lui “Eu”, cunoasterea formei “Eu sînt corpul”; astfel aparitia egocentrismului este cauza si izvorul tuturor celorlalte gînduri; de aceea, daca este distrusa insasi vanitatea formei egocentrism, care este radacina copacului iluzoriu al samsarei (legatura constînd in transmigrare), celelalte cuvinte vor pieri complet ca si un copac dezradacinat. Indiferent ce cuvinte apar ca obstacole in calea sadanei (disciplina spirituala) tale - mintea nu trebuie lasata sa mearga in directia lor ci trebuie facuta sa se aseze in sinele tau, care este Atman; trebuie sa fii martor a ceea ce se intimpla, adoptind atitudinea “Lasa sa se intimpla orice, oricît de straniu - hai sa vedem”. Asta trebuie sa fie practica ta. Cu alte cuvinte, nu trebuie sa te identifici cu aparentele; nu-ti parasi niciodata sinele. Aceasta este metoda cea mai potrivita pentru distrugerea mintii (manonasa) care are ca natura aceea de a vedea corpul ca sine, si este cauza tuturor obstacolelor de mai sus. Aceasta metoda care distruge cu usurinta egocentrismul poate fi pe merit numita devotiune (bhakti), meditatie (dhyana), concentrare (yoga) si cunoastere (jnana). Intrucit Dumnezeu are natura Sinelui, stralucind ca “Eu” in inima, deoarece scripturile declara ca gindul insusi este legare [in sensul de dependenta de ceea ce nu este sine], cea mai buna disciplina este sa ramii linistit fara a-L uita vreodata (pe Dumnezeu, Sinele) dupa ce ai dizolvat mintea de forma gîndului “Eu” in El, indiferent prin ce mijloace. Aceasta este invatatura finala dupa scripturi.
Comentariu
Invatatura dizolvarii mintii profane, care se identifica cu corpul si creazã gîndurile fara sir este la fel de simpla. Tot ce ai de facut este sa nu te identifici cu ea - cu productiile ei – si sa ramii linistit in starea ta naturala care este constiinta pura sau Sinele.
Editat de 5 ori. Ultima editare la 24/09/2014 01:33 by admin.