Ramana Maharshi despre:
Cum sa stapinim mintea – daca munca este o piedica pe calea spirituala – de ce ne vin starile de tulburare
Î: care este cea mai buna si mai usoara metoda de a controla mintea?
R: Cine vrea sa controleze mintea? Cine este eul care vrea sa controleze si pune aceasta intrebare? Daca afli acestea, atunci totul s-a rezolvat. Nu exista scurtatura. Trebuie facut doar un singur lucru. Aa cum se explica in Gita (
Bhagavad Gita) ori de cite ori mintea agitata merge afara dupa diferite lucruri, adu-o inauntru si fixeaz-o pe Sine. Nu este usor. Dar fa-o constant. Prin practica continua vei obtine gradat forta de a controla mintea pîna cînd, in final, vei deveni stãpînul ei.
Comentariu
Mintea nu trebuie sa fie risipita ci adunata in ea insasi. Aici e cheia stapîniri mintii.
Î: Nu pot combina obligaţiile legate de afacerile mele cu cerintele practicii spirituale. Trebuie, oare, sa ma retrag in singuratate si sa devin un Sannyasi?
R: Renuntarea este in minte. Nu depinde de obiecte sau imprejurari exterioare. Un om poate fi in satul si in familia sa, si se poate ocupa de afacerile sale, si totusi sa fie detasat in minte, in timp ce un altul se poate afla in padure dupa ce si-a parasit familia si a renuntat la munca, si totusi mintea sa sa fie atasata de tot ce a lasat inapoia sa. Care e folosul sa mergi in padure? Iti poti parasi familia si munca dar mintea te urmeaza. Nu vei face decît sa inlocuiesti notiunea sînt familist cu sînt ascet, iar in locul vechilor legături se vor naste altele noi. Ceea ce trebuie este sa renunti in minte si sa retii numai notiunea eu sînt - nicidecum sînt familist sau ascet. De altfel nici renuntarea la familie si munca, si nici mentinerea lor nu ramîn cu tine.
Comentariu
Indiferent ca am renuntat sau nu la lume mintea noastra nu este libera. Cind n-am renuntat, ne numim familisti sau oameni de afaceri, cînd am renuntat - ascetic, sau sfinti. E tot una. Ideea aici este ca renuntarea se face in minte. Ea se numeste detasare.
Î: Cum am putea spune ca munca nu este o piedica pe calea spirituala?
R: Ideea ca eu sînt cel care face este piedica. Daca scapi de ea prin intrebarea si aflarea cine este acest eu atunci munca nu va mai fi o piedica pentru ca o vei face fara parearea eului ca tu esti cel care face si fara sa te atasezi de fructele muncii tale. Munca va purcede mai departe, chiar mai eficient decît inainte: dart tu vei fi intotdeauna, in chip firesc, in starea permanenta de pace si fericire. Mai mult chiar, nu trebuie sa te ingrijoreze daca trebuie sa muncesti sau sa renunti. Daca ti se cere sa muncesti nu vei scapa pravilei, oricît ai vrea. Pe de alta parte, daca nu ti se cere sa faci vreo treaba, nu vei face oricît ai vrea sa faci.
Comentariu
Starea de pace si fericire vine in chip firesc din detasare, indiferent daca facem sau nu lucruri, daca sîntem antrenati in viata curenta sau retrasi in singuratate. Totodata, daca facem ceva este pentru ca ni se cere sa facem si nu ne putem sustrage. La fel, atunci cînd nu facem nimic. Prin urmare, nu trebuie sa ne ingrijoreze daca trebuie sau nu sa facem ceva.
Î: Sînt un familiar al ashramului (persoana care locuieste permanent in ashram). Totusi (mi) se intimpla uneori, asa, ca o tulburare - de ce oare? Sa fie oare pentru ca nu am mai primit binecuvîntarea lui Bhagavan in acel moment?
R: Sarmane nerod! Tulburarea si pacea sînt cauzate de Har. Voi oamenii sinteti multumiti si recunoscatori lui Dumnezeu atunci cînd va da lucrurile pe care le socotiti bune. Corect; dar ar trebuie sa fiti la fel de recunoscatori cînd vi se dau si lucrurile pe care le socotiti rele. Aici gresiti voi.
Comentariu
O greseala foarte des întîlnita printre credinciosii crestini. Maharshi parca i-ar fi descris pe acestia. Ceea ce arata de fapt ca oriunde mergem, indifferent de credinta si de persoana credinciosului, ignoranta este aceeasi. Interesant ca familiarul intreaba despre binecuvîntarea lui Bhagavan, iar Bhagavan ii vorbeste de Har si de Dumnezeu.
(Extras din
Ramana Way, august 1998. Traducere si comentarii de Avatar).